Inspirationsevent 13. januar 2024

Sang og musik er et naturligt element i den danske gudstjeneste. Oprindeligt sang man uden ledsagelse af et instrument, men siden middelalderen har orglet været det bærende musikinstrument i kirken. Både musikkens og sangens udtryk har imidlertid ændret sig gennem tiderne, og nye instrumenter har vundet indpas.

På inspirationseventet vil du få et indblik i forskellige kirkelige musikgenrer. Det vil ske både gennem fortælling og demonstration, hvor du også vil få lejlighed til at synge med. Jazzmusikken har i de senere år fået en central plads i en af de københavnske kirker. Vi vil høre om, hvordan jazzen er blevet integreret i gudstjenester i Eliaskirken på Vesterbro. Vi vil også få indsigt i, hvordan Sankt Markus Kirken på Frederiksberg kombinerer orgelmusik med visuel kunst og lysdesign. Det skal alt sammen være med til at give inspiration til jeres arbejdet med musik i kirkerne. Tag derfor gerne jeres kirkemusikere med til eventet.

PROGRAM; Tilmelding her: TILMELD

Medvirkende

Torsten Borbye Nielsen

Torsten er guitarist, komponist og præst. Han er  uddannet som koncertguitarist på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har indspillet en række CD'er, bl.a. "Benedictus" og "Smag og se" med egne værker.  Torsten har også skrevet musik til en række salmer og kirkelige sange og er prisvinder i Kirkeministeriets salmemelodikonkurrence 2008. Torsten underviser på Præsternes Efteruddannelse i kirkemusikalsk fornyelse.

Helene Holm NIelsen

Helene er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med sang som hovedinstrument. Flere cd-indspilninger sammen med sin mand Torsten Borbye Nielsen, med hvem hun også danner duo. Hun er tillige med i Salmejazzkvartetten, som præsenterer gamle salmemelodier i ny musikalsk belysning samt moderne salmer.

Lars Obel

Lars har været ledende præst i Folkekirke Vesterbro samt præst i Eliaskirken siden 2022. Han er formand for Det Mellemkirkelige Udvalg i Københavns Stift, medlem af Folkekirkens Nødhjælps Råd og af bestyrelsen for Kirke og Film. Lars er dernæst tilkaldepræst på Rigshospitalet og tilknyttet Pastoral Seminariet som mentor.

Olivier Antunes

Oliver er jazzpianist og organist i Elisakirken. Han er uddannet på Vestjysk Musikkonservatorium hos Butch Lacy og Carsten Dahl. Olivier blev professionel musiker i 1994 og har især spillet med Jesper Thilo, men også med Mads Vinding & Alex Riel samt Bob Rockwell & Lennart Ginman. Han modtog Ben Webster-prisen i 1999.

David Bendix Nielsen

David er organist ved Sankt Markus Kirke på Frederiksberg. David er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Bine Bryndorf og har studeret i solistklassen hos professor Hans Fagius. Han har også studeret et år i Hamburg hos Wolfgang Zerer og deltaget i masterclasses hos bl.a. Olivier Latry og Hans-Ola Ericsson. I 2018 modtog David den prestigefyldte Léonie Sonnings Talentpris, og samme år blev han tildelt Statens Legatbolig til et studieophold i Paris, der også blev støttet af DOKS og Den Ingwersenske Fond. David lancerede "Orgeldrømme" i 2021 som et tværkunstneriske samarbejder med kunstnere indenfor lysdesign, dans og musik. Læs mere om orgeldrømme her: ORGELDRØMME

Senest ændret: Sunday den 7. January 2024, 19:09